برنامه ریزی استراتژیک شرکت کشت و صنعت مطهری

irrigating a potato field

کارفرما : بنیاد مستضعفان- هلدینگ کشاورزی

 

در دنیای امروز موفقیت، رقابت و استراتژی به سه واژه تفکیک­ناپذیر بدل شده ­اند. در یک جمله می­توان گفت”لازمه موفقیت در رقابت، برخورداری از استراتژی­های صحیح است”. فضای رقابتی کسب و کار امروز، دیگر حتی کشش اشتباهات کوچک شرکت­ها و سازمان­ها را نداشته و به سرعت واکنش نشان داده و در برخی موارد نیز آنها را از گردونه رقابت خارج میکند. عجیب­تر این است، که در این فضا فاکتورهایی همچون، سرمایه، سابقه، بازار تحت اختیار و حتی تجربه در مقابل فاکتوری به نام استراتژی یا راهبرد رنگ می­بازند.

متداولترین روش شناسایی استراتژی­ها استفاده از متدولوژی‌های تدوین برنامه استراتژیک است، که غالبا از الگوهای مشابهی تبعیت می‌کنند. اما برنامه­ استراتژیک علاوه بر اینکه ابزاری برای تدوین استراتژی­هاست، کارکردهای دیگری همچون تعیین جهت حرکت سازمان در بلندمدت، طراحی ساختار بودجه‌ریزی، ایجاد چهارچوبی برای تصمیم‌گیری‌های کلان شرکت و پی‌ریزی برنامه‌ریزی عملیاتی نیز دارد. همچنین وجود برنامه‌ استراتژیکی که اجرای آن ضمانت شده باشد باعث همگرایی دست‌اندرکاران مجموعه و تحرک سازمان  خواهد شد. از کارکردهای دیگر برنامه استرات‍ژیک تشریح سازمان برای ذینفعان، مشتریان و رقباست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *