سامانه خوشه‌بندی مشتریان بانک صادرات ایران

PLSnewspic1

کارفرما : بانک صادرات

 

سازمان‌های امروزی به منظور بقا در فضای کسب و کار و ایجاد امکان توسعه کسب و کار خود نیازمند ایجاد سیستم‌های به منظور تحلیل و شناخت ابعاد مختلف سازمان خود هستند تا با اتکا به این سیستم‌ها امکان اخذ تصمیمات بهتری را برای سازمان خود داشته باشند.

با توجه به نیاز ایجاد شده از سوی مدیران و رشد فناوری های نوین اطلاعاتی از سوی دیگر، این امکان ایجاد شده است که مدیران بتوانند بخش های وسیعتری از سازمان را با دقت بسیار بیشتر کنترل و نظارت کنند و استفاده موثر از ابزارهای کارآمدتر با بهره وری آن سازمان ارتباط مستقیمی خواهند داشت. اطلاع دقیق از وضعیت کنونی درون سازمان و همچنین بیرون از سازمان و هدایت موثر سازمان به عنوان دو رکن مهم مدیریت هر سازمانی مورد نیاز مدیران آن می باشد.

امروزه با پیدایش تکنولوژی های ارزان قیمت ذخیره داده و گستردگی ارتباطات اینترنتی، دسترسی به مقادیر زیاد اطلاعات برای اشخاص و سازمان ها فراهم گردیده است. اکثر داده ها در آغاز از نظر محتوا و نمایش، غیرهمگن می‌باشند. این داده ها بطور مثال شامل: تراکنش های تجاری، اقتصادی و اداری، تراکنش‌های الکترونیکی، ایمیل، متن، ابرمتن و … هستند، که دسترسی به آنها می تواند فرصت ها و امید های تازه ای ایجاد کند. حال با توجه به اینکه کسب و کارها در یک محیط اقتصادی شدیداً رقابتی و بسیار متغیر فعالیت می‌کنند؛ بنابراین توانایی عکس العمل سریع نسبت به عمل رقیبان و شرایط جدید بازار، عامل مهمی‌در موفقیت و حتی بقای آنها است. اما سوالی که مطرح است این است که آیا امکان دارد هر داده‌ای را به اطلاعات و دانش تبدیل کرد تا تصمیم گیرندگان بتوانند با استفاده از آنها مدیریت سازمان را بهبود بخشند؟

در کشور ما نیز چند سالی است که مکانیزه شدن سیستم‌ها منجر به جمع‌آوری آرشیو بزرگی از داده‌ها شده است. با افزایش روز افزون داده‌های ذخیره شده در سازمان‌ها به طور عام و بانک‌ها به طور خاص، اکنون با انباره‌های بزرگی از داده‌ها مواجه هستیم. استفاده از این داده‌ها بیشتر در سطح عملیاتی سازمان است و گاهی نیز به منظور استخراج برخی گزارشات مدیریتی از آن‌ها استفاده می‌شود، اما به ندرت از آن‌ها برای کشف الگوها و روابط پنهان استفاده می‌شود.

یکی از روش‌هایی که به دلیل مختلف در  سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، علم داده‌کاوی یا کشف دانش است. رشد فناوری اطلاعات و شیوه‌ها و ابزار پردازش، شکل‌گیری کامپیوترهای با قدرت محاسباتی بالا، داده‌های جمع‌آوری شده که در سال‌های اخیر به واسطه رشد فناوری اطلاعات روی داده است و افزایش رقابت‌پذیری میان بنگاه‌های اقتصادی را می‌توان به عنوان مهم‌ترین دلایل رشد داده‌کاوی برشمرد.

بانک صادرات ایران به عنوان یکی از معتبرترین بانک‌های کشور در راستای استفاده مناسب از علم داده‌کاوی اقداماتی را انجام داده است که پروژه خوشه‌بندی مشتریان بانک یکی از پروژه‌های کلیدی انجام شده توسط این بانک است.

به دلیل اهمیت یافتن روز افزون شناخت شاخص‌های کلیدی عملکرد بانک در سطوح مختلف بانک، سرپرستی، شعب نیاز است تا طراحی مناسبی به این منظور انجام شود. در همین راستا سامانه‌ای با استفاده از ابزارهای هوش تجاری در سطح بانک صادرات طراحی شده است که گزارشات و شاخص‌های مورد نیاز مدیران و متخصصان بانک را در سطوح مختلف آماده‌سازی می‌نماید.

همچنین شناخت مشتریان بانک نیز که یکی از مهم‌ترین ذینفعان سازمان هستند و بقا و رشد یک سازمان وابسته با آنان است، نیز بسیار کلیدی می‌باشد. نکته‌ای که در شناخت مشتریان بسیاری کلیدی است فهم رفتارهای گروه‌های مختلف مشتریان است. در صورت عدم خوشه‌بندی مشتریان بانک، نتایج احصا شده نمی‌تواند چندان مفید باشد و قطعا مشتریانی که فضای بیشتری از تحلیل رت به خود اختصاص می‌دهند، نتایج تحلیل را به سمت خود اریب[۱] می‌نمایند که باعث عدم دقت تحلیل‌ها خواهد شد.

 

[۱] Bias

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *